måndag 4 januari 2010

Farfar.....




6.14 idag vaknade jag av att telefonen ringde, när jag såg att det var från Rönnås visste jag med en gång...Farfar har gått bort.
Å mycket riktigt, det var Birgitta som ringde å berätta att han gått bort vid 3 i natt:-(
Jag är så oerhört tacksam över mig själv just nu, att jag åkte upp med barnen till Fritsla igår, trots att Frida skickade sms å sa att hon inte skulle följa med. Här var kallt ute å halt å egentligen borde jag inte ens åkt om jag känner mig själv eftersom jag inte gillar å köra i detta väglaget, å speciellt inte när barnen e me å absolut inte ensam med barnen, men tanken att INTE åka fanns inte ens, utan jag skulle bara dit om det så vore själv m. barnen. Men pappa ringde å sa att han kunde åka med strax innan jag skulle köra, å det tror jag han me e tacksam över.
När vi kom upp till farfar så låg han på sängen, han andades väldigt tungt å oregelbundet fick jag en känsla av å han var svullen i ansiktet å pratade väldigt konstigt å otydligt, har aldrig sett min farfar sådan tidigare...på nåt vis kändes det som han inte hade långt kvar.
vet inte hur många gånger jag sagt å tänkt det nu, men jag är så tacksam att jag satt å höll hans hand en stund å vi pratade. Jag berättade att jag å barnen var där å han frågade hur operationen hade gått, å jag sa att det var bara bra. Å han frågade hur jag mådde nu. Judy hade visst nämnt att jag gjort en op, å han kom ihåg detta. Han berättade att benen inte bar honom å att han inte klara av att gå själv, han som alltid gått själv.
Dagen innan när Lovisa å Judy hade varit hos honom så hade han åkt runt med rullstolen på rummet å kollat bland sina papper, han hade alltid koll på allt.
När vi var där hämtade Judy å Lovisa Farmor också så hon fick sitta bredvid honom å hålla han i handen en stund.
När vi skulle gå så vinkade han på Nowa å hon på han och han tyckte att Oliwer hade blivit så stor, han minns honom när han var liten, han sa att han var en riktig rackarunge å så skratta han lite., Oliwer har alltid sett upp till Gammelfarfar. Minns när Oliwer var med Farfar för några år sen i skogen, dom plockade blåbär. Tiden gick å dom kom inte, Farmor var så orolig å gick ut å blåste i visselpipan. Till slut kom dom, å dom hade plockat riktigt mycket blåbär.
Ja, man har många fina minnen.
Nu så sa kroppen å orken i från, å de e klart att den får göra efter nästan 99 år.
Nu få du vila i frid å jag lovar att det är en där uppe som har längtat å kommer att ta hand om dig...eller hur Andreas.


Vila i frid.......


3 kommentarer:

Marika sa...

man blir ju riktigt tårögd när man läser! snyft... Kram på dig!!! gor fortsätning på det nya året! Kram

Anonym sa...

Han har säkert levt ett långt och lyckligt liv... Baklagar sorgen.. Kram Frida

Anonym sa...

Fint skrivet av dig och fina bilder. Visst känner jag igen dom, Evert och Judith, fast det är mer än 30 år sen vi senast sågs.
Kerstin/Judys gamla kompis